Τετάρτη 11 Μαΐου 2016

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ ΣΤΟ ethnos.gr


Οσες ιστορίες κι αν έχεις ακούσει από τον Μίκη Θεοδωράκη, πάντα θα υπάρχουν κι άλλες να σου διηγηθεί. Κι αυτό ακριβώς έκανε, με τον δικό του μοναδικό τρόπο, χθες το μεσημέρι που μας φιλοξένησε στο σπίτι του με αφορμή την κυκλοφορία, από τις Εκδόσεις Ιανός, του νέου του βιβλίου με τίτλο «Μίκης Θεοδωράκης. Διάλογοι στο Λυκόφως», το οποίο περιλαμβάνει 90 εξαιρετικά ενδιαφέρουσες συνεντεύξεις που έχει δώσει σε δημοσιογράφους αλλά και μαθητές και φοιτητές κατά την περίοδο 2003 έως 2015.
Εκεί, στην πιο όμορφη ταράτσα της Αθήνας, με θέα τον Παρθενώνα, ο Μίκης μοιράστηκε μαζί μας τις σκέψεις, τα όνειρα, τις ανησυχίες του αλλά και πολύτιμες στιγμές από το παρελθόν του. Συγκλονιστική ήταν η περιγραφή που αφορούσε στον αποχαιρετισμό του αγαπημένου του Μάνου Χατζιδάκι: «Με τον Μάνο μάς έδενε μεγάλη αγάπη. Επειδή όμως η φιλία μας δεν άρεσε στους οπαδούς της μουσικής μας, που ήταν χωρισμένοι σε δύο στρατόπεδα, αναγκαζόμαστε να συναντιόμαστε κρυφά. Οταν έμαθα πως πέθανε, έτρεξα αμέσως σπίτι του. ''Πού τον έχετε; Θέλω να τον δω'' είπα αλλά δεν πήρα απάντηση. Αποφάσισα λοιπόν να ψάξω ένα ένα τα νοσοκομεία. Τελικά τον βρήκα στον Ευαγγελισμό. Μια ψηλή και εύσωμη νοσοκόμα με οδήγησε στα υπόγεια, στο νεκροτομείο. Μέσα σ' ένα δωματιάκι ήταν ο Μάνος. ''Πόσο χρόνο θα χρειαστείτε;'' με ρώτησε η νοσοκόμα. ''Τουλάχιστον μισή ώρα'' της απάντησα. Κι έκατσα εκεί, δίπλα του, τον χάιδευα, του μιλούσα, του έλεγα καλαμπούρια. Και περίμενα να γελάσει...».
Το 1982 στην Κούβα
Μάθαμε επίσης έναν διάλογο που είχε ο Μίκης με τον Φιντέλ Κάστρο κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του το 1982 στην Κούβα: «Σ' ένα διεθνές συνέδριο που είχε γίνει το 1977, είχα πει πως τα σύγχρονα κομμουνιστικά κράτη είναι σύγχρονες δικτατορίες. Μετά από πέντε χρόνια λοιπόν που πήγα στην Κούβα, ενώ είμαστε με τον Φιντέλ επάνω στα βουνά και τρώμε, εκείνος με ρωτά αν το εννοώ αυτό που είχα πει τότε. Του είπα πως το πιστεύω. ''Εννοείς ότι εγώ είμαι μονάρχης;'' με ρωτά. ''Ολες τις αποφάσεις τις παίρνεις εσύ'' του απαντώ κι εκείνος μου λέει: ''Κάνεις λάθος, εγώ ήρθα σε κόντρα ακόμη και με το κόμμα μου''. Του ανταπαντώ κι εγώ λοιπόν: ''Αυτά είναι καλαμπούρια. Ολη η Κούβα είναι ο Φιντέλ. Και είσαι μια προσωπικότητα τέτοια που γεννιέται μία φορά στους δέκα αιώνες. Ξεπήδησες μέσα από τον λαό, έγινες ένα με τον λαό, σε αγαπάει ο λαός''».
Το «μοναδικό παγκόσμιο πολιτικό-πολιτισμικό φαινόμενο Μίκης», όπως τον χαρακτήρισε ο Μίμης Ανδρουλάκης, που προλογίζει τη νέα έκδοση, δεν θα μπορούσε να μην αναφερθεί στη κατάσταση που βρίσκεται σήμερα η χώρα αλλά και στην πρόσφατη ψήφιση των νέων σκληρών μέτρων. «Η ψήφιση είναι μόνο το ορντέβρ, η εφαρμογή του είναι εκείνη που θα πονάει. Οταν ένας πατέρας γυρίζει σπίτι και το παιδί του τού λέει ''μπαμπά, πεινάω'', εκεί τρελαίνεται. Δεν καταλαβαίνω πώς μπορούν να το κάνουν αυτό στους ανθρώπους» σημειώνει και προσθέτει με νόημα: «Πρέπει να γίνει αλλαγή πλεύσης. Χρειάζεται η ουδετερότητα. Πρέπει να φτιάξουμε ένα δίποδο Λαός ? Αυτάρκεια. Γιατί μπορεί εγώ να ήμουν από τους μοναδικούς αριστερούς που στο παρελθόν ήταν υπέρ της Ευρώπης, η σημερινή Ευρώπη ωστόσο δεν έχει καμία σχέση με την Ευρώπη που εγώ ονειρευόμουν, μια Ευρώπη δηλαδή ενωμένη, με μία κυβέρνηση, πλούσια, ισχυρή, με ειρήνη και δημοκρατία».
Ο Μίκης Θεοδωράκης σχολίασε επίσης τους πολιτικούς και τα πολιτικά κόμματα: «Η σημερινή Βουλή απλώς υπάρχει για να δίνει μια δημοκρατοφάνεια στις αποφάσεις των ξένων. Στενοχωριέμαι για τον Τσίπρα. Μπήκε μέσα σ' όλους αυτούς και τον φάγανε. Η Αριστερά, αυτήν τη στιγμή, μ' αυτές τις συνθήκες, είναι τυχοδιωκτισμός κι εγώ δεν δέχομαι να συμμετέχω σ' αυτήν».
Μπορεί να ανησυχεί για τον μέλλον των νέων γενεών, δεν χάνει όμως την ελπίδα και την πίστη του: «Πολλοί λένε πως οι Ελληνες έχουν παραλύσει. Εγώ όμως έχω δει πολλές φορές στη ζωή μου τον ελληνικό λαό να είναι παράλυτος και την επόμενη μέρα να ξεσηκώνεται. Η Ιστορία έχει δείξει πως όταν ένας λαός είναι όρθιος, κάποτε θα νικήσει».
Γι' αυτό εξάλλου και ο ίδιος επέλεξε, συμβολικά, ως επίλογο του βιβλίου του τη συγκινητική επιστολή που έλαβε από πέντε νέους ανθρώπους οι οποίοι του γράφουν μεταξύ άλλων: «Μπολιάσατε τη ζωή μας και μας κάνατε επί της ουσίας ανθρώπους!».
Αναστασία Κουκά
ankouka@pegasus.gr
ΠΗΓΗ: http://www.ethnos.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια: